Retailbedrijven kunnen ransomware-aanvallen niet vermijden
10 december 2023
Daarnaast bleek uit het onderzoeksrapport dat de herstelkosten van retailbedrijven die losgeld betalen vier keer hoger liggen dan de kosten van bedrijven die back-ups gebruiken om hun data te herstellen. Het gaat om $ 3.000.000 tegenover $ 750.000, losgeld niet inbegrepen.
Andere bevindingen
In lijn met een bredere, sector overschrijdende trend staat de retailsector momenteel voor een alarmerende realiteit, waarin het hoogste percentage succesvolle ransomware-aanvallen in drie jaar tijd is vastgesteld. Onder de getroffen ondernemingen rapporteerde maar liefst 71% dat criminelen erin slaagden om hun waardevolle data te versleutelen.
Hoewel er enige opluchting lijkt te zijn met een daling in het percentage retailbedrijven dat daadwerkelijk het doelwit werd van ransomware, van 77% een jaar geleden naar 69% dit jaar, blijft de ernst van de impact onmiskenbaar.
Opvallend is ook de verandering in het herstelvermogen van getroffen ondernemingen: het percentage retailbedrijven dat binnen minder dan één dag na de aanval volledig herstelde, is dit jaar gedaald van 15% naar 9%. Tegelijkertijd nam het percentage dat meer dan een maand nodig had om te herstellen toe, stijgend van 17% naar 21% ten opzichte van vorig jaar.
The State of Ransomware 2023 is een onderzoek onder 3000 IT- en cybersecurityspecialisten in bedrijven met 100 tot 5000 werknemers, waaronder 355 uit de retailsector. Het onderzoek vond plaats in 14 landen uit Noord-, Zuid- en Midden-Amerika, EMEA en de regio Azië-Stille Oceaan.
Bron: WinmagPro
Actie ondernemen is noodzakelijk
Het recente sectorale onderzoeksrapport werpt een steeds groter en zorgwekkend licht op de toenemende dreiging van ransomware voor retailbedrijven. In een tijd waarin digitalisering en online transacties de norm zijn geworden, blijkt dat slechts 26% van de retailbedrijven erin slaagden de aanvallen op tijd te stoppen.
Dit toont opnieuw aan dat retailers zich bewust moeten zijn van de voortdurende evolutie van cyberdreigingen en proactieve stappen moeten ondernemen in de manier waarop ze hun bedrijfskritieke gegevens in het dagelijks leven beschermen. Het rapport dient als een wake-up call voor de retailsector om collectief en doortastend te gaan optreden voordat de gevolgen van ransomware onherstelbare schade aanrichten.